TY - JOUR ID - 661 TI - تقابل معرفت‌شناسی میرچا الیاده و جاناتان زیتل اسمیت در مطالعات ادیان JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 16 LA - fa SN - 2008-8116 AU - Mohsen, Ovaisy AD - عضو هیئت علمی - گروه ادیان و عرفان اسلامی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران AU - Mahdi, Lakzaei AD - استادیار - گروه ادیان شرق، دانشگاه ادیان و مذاهب قم AU - Abolfazl, Mahmuodi AD - استاد - گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 1 SP - 117EP - 134پدیدارشناسی دین ,دین‌پژوهی مقایسه‌ای ,روش‌شناسی ادیان ,معرفت‌شناسی ادیان ,DO - AB - هدف پژوهشگران در حوزه‌ی ادیان مقایسه¬ای، فهم ادیان مبتنی بر توصیف صحیح و نه مبتنی بر توصیه و عقیده است. جنبه¬های هستی ختی، معرفت¬شناختی، روش¬شناختی و روش¬ها، چهار جنبه‌ی به¬هم وابسته¬ از مفاهیم بنیادین پژوهش اند. موقعیت¬های متفاوت هستی¬شناسی (توجیه واقعیت و دیدگاه پژوهشگر درباره‌ی جهان)، معرفت¬شناسی (توجیه معرفت)، روش¬شناسی (توجیه روش) و روش (عمل پژوهش)، گفتمان¬های متفاوتی را تولید می¬کنند که به فهم تازه¬ای در جهان ادیان منجر می شوند. نظریه¬های پژوهشی ریشه در مفروضات معرفت¬شناختی محققان دارند و هرچه در مواضع معرفت¬شناختی آنها بیشتر مداقه شود، فهم و مقایسه‌ی نظریه¬ها و دیگر عناصر بنیادین پژوهش امکان¬پذیر¬تر خواهد بود. دو گفتمان متأخر که سهم بیشتری در نظام¬مندکردن ¬رشته‌ی دانشگاهی تاریخ ادیان داشته، بر فضای دین¬پژوهی معاصر استیلا دارند، عبارت¬اند از: گفتمان پدیدارشناسی و هرمنوتیک خلّاق با مرجعیت بلامنازع میرچا الیاده و گفتمان روش مقایسه¬ای تاریخ¬مدار با عنوان «گذر از الیاده» به نمایندگی جاناتان ¬زیتل اسمیت (1938-2017). هرچند آثار فراوانی در حوزه‌ی الیاده¬پژوهی هست، ولی خوانش نظریات الیاده و اسمیت از منظر معرفت¬شناسی تازگی دارد. در ایران متأسفانه درباره‌ی زیتل اسمیت کار چندانی انجام نشده است و او به رغم اهمیت زیادی که دارد، همچنان در محافل دین پژوهی ناشناخته و غایب است. UR - https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/661 L1 - https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/8_10.pdf ER -