TY - JOUR ID - 618 TI - بازخوانی ریشه‌های تاریخی قدمگاه  JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 16 LA - fa SN - 2008-8116 AU - Peyman, AD - استادیار - تاریخ. دانشگاه نیشابور AU - Elham, AD - کارشناس ارشد - تاریخ تشیع، دانشگاه نیشابور Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 4 SP - 45EP - 57اسلام ,مقام ابراهیم (ع) ,کهن‌الگو ,قدمگاه ,بوداپده ,بودیسم ,DO - AB - در گستره‌ی مطالعات بیناادیانی، مفهوم قدمگاه با فلسفه ها و کارکردهای گوناگونش، بخش مهمی از آثار مربوط به مناسک مشترک ادیان را به خود اختصاص داده است. غالباً معناکاوی و باستان شناسی مفهوم قدمگاه، از سوی مستشرقان و به ویژه محققان حوزه‌ی بودیسم انجام شده که نتیجه‌ی آن، سوگیری های کژاندیشانه در حوزه‌ی قدمت و تأثیر بودیسم در تحمیل مفهوم قدمگاه بر ادیان دیگر است. نوشتار پیش رو بر آن است با تکیه بر روش تحلیل تاریخی روشن سازد که با وجود نظریات تعدادی از شرق شناسان، قدمگاه ها در تاریخ ادیان ابراهیمی ریشه ای بودایی ندارند و درواقع نمایشی از باورهای مشترک جهانی انسان ها با ریشه و مبنایی توحیدی اند که در سطحی از ناخودآگاهِ جمعی به آداب و رسوم تبدیل شده اند و در این مسیر، منابع قرآنی و روایی دلیلی بر این مدعاست. یافته های پژوهش نشان می دهد که قدمگاه در هر دین، معنای الهیاتی خاص خود را پیموده و با توجه به قدمت مقام ابراهیم در مکه‌ی مکرمه، می توان اذعان کرد که ادیان توحیدی بر مبنای آیات قرآنی در ابداع مفهوم و فلسفه‌ی قدمگاه، پیشگام بوده و آیین بودا به صرف تکثر قدمگاه ها، مؤسس این گونه از زیارتگاه های دینی در تاریخ ادیان محسوب نمی شود. UR - https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/618 L1 - https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/3_45.pdf ER -