@article { author = {mosleh, Ali}, title = {نقد و بررسی ادله پیامبری زردشت در «گاهان» با تکیه بر هات 29}, journal = {معرفت ادیان 50، بهار 1401}, volume = {13}, number = {2}, pages = {99-116}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8116}, eissn = {2980-809X}, doi = {}, abstract = {"Gahan", a source attributed to Zoroaster, can untie the knot of the controversial issue of his prophethood. Examining Hot 29 of "Gahan", which is referred to as "Hot Vakhshuri va Bi’that", it is discovered that the myth of Zoroaster's presence in the Gods’ Council to save the cow from being a victim cannot help one to understand Zoroaster’s prophethood; and considering its allegorical meaning, instead of literal meaning, is not justifiable, and finally, perhaps the Orientalists' conception of Zoroastrian social reform and its opposition to Mithraism and killing of cows can be understood from this Hot. The lexical study of "Gahan" is also incapable of explicitly inducing Zoroaster’s prophethood. This result is, of course, not in contradiction with the Qur'anic belief of sending messengers to the past nations (ummah). Islamic narrations also prove the existence of a prophet among the Magus. Given the reputation of Zoroastrianism, his prophethood is acceptable. However, it is impossible to prove his prophethood through extra-religious reasons and very difficult through intra-religious reasons.}, keywords = {Zoroaster, Gahan, prophethood, gәuš-urvan., }, title_fa = {نقد و بررسی ادله پیامبری زردشت در «گاهان» با تکیه بر هات 29}, abstract_fa ={«گاهان» منبع منسوب به زردشت، می تواند گره از مسئله پرمناقشه پیامبری وی بگشاید. با بررسی هات 29 «گاهان» که با عنوان «هات وخشوری و بعثت» از آن یاد می شود، به دست می آید که اسطوره حضور زردشت در انجمن خدایان برای نجات گاو از قربانی، قاصر از تفهیم مقوله پیامبری برای زردشت است و عدول از معنای حقیقی به مجازی توجیهی ندارد و نهایت آنکه شاید برداشت مستشرقان در اصلاح اجتماعی زردشت و تقابل با میتراییسم و گاوکشی را بتوان از این هات دریافت. بررسی واژگانی «گاهان» نیز ناتوان از القای صریح مقوله پیامبری برای زردشت است. البته این نتیجه در تقابل با باور قرآنی ارسال رسل به امم گذشته نیست. روایات نیز وجود پیامبر در میان مجوس را ثابت می دانند. با توجه به شهرت پیامبری زردشت، پیامبری او پذیرفتنی است. ولی اثبات پیامبری او از طریق برون دینی غیرممکن و از طریق درون دینی بسیار دشوار است.}, keywords_fa = {زردشت ,گئوش اورون ,پیامبری ,گاهان ,}, url = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/591}, eprint = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/6_42.pdf} }