@article { author = {, Azam and , Shiva}, title = {نبرد حضرت داود(ع) با جالوت از دیدگاه قرآن و مسیحیان عصر نزول }, journal = {معرفت ادیان 48، پاییز 1400}, volume = {12}, number = {4}, pages = {43-60}, year = {2021}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8116}, eissn = {2980-809X}, doi = {}, abstract = {The story of the battle of David in the army of Saul with Goliath is also mentioned in the Qur'an with some differences in the Old Testament. The Syriac Christians of the Age of Revelation have also narrated the story in more detail and presented an apocalyptic interpretation of it. Such an interpretation was reflected in the discourse of the Christian community of the age of revelation and was used to the benefit of the rulers of the time. A comparison of the story of the Qur'an with its Christian version reveals differences in the positions it held in the Christian view of apocalyptic teachings. The Qur'an has narrated the story of the battle in such a way as to guide the Muslims and correct the views formed in that period regarding the character of David and the subject of the battle. In the Qur'an, the prophethood of David is independent of the prophethood of Jesus; and his kingdom is not an eternal issue, rather, it is established after his trial and struggle in the path of God. In the Qur'an, the battle of David refers to the innate principle of repelling corruption, not the advent of Christ. Besides, the power and signs of God have been emphasized, not the power and mystery of Christ. }, keywords = {apocalyptical, Byzantium, Goliath, David, Syriac, Talut, Saul., }, title_fa = {نبرد حضرت داود(ع) با جالوت از دیدگاه قرآن و مسیحیان عصر نزول }, abstract_fa ={داستان نبرد حضرت داود(ع) در سپاه طالوت با جالوت در قرآن، با اندکی تفاوت در عهد قدیم نیز آمده است. مسیحیان سریانی عصر نزول نیز داستان را با جزئیات بیشتر روایت کرده اند و تفسیری آخرالزمانی از آن دارند. چنین تفسیری در گفتمان جامعۀ مسیحی عصر نزول بازتاب داشته و در جهت منافع حاکمان زمان استفاده می شده است. مقایسۀ داستان قرآن با نسخۀ مسیحی آن، حاکی از اختلاف در مواضعی است که در نگاه مسیحیان القائات آخرالزمانی داشته است. قرآن، داستان نبرد را به گونه ای بیان کرده است تا ضمن هدایت مسلمانان، اصلاح کنندۀ دیدگاه های شکل گرفته در آن دوره نسبت به شخصیت داود(ع) و موضوع نبرد نیز باشد. در قرآن، نبوت حضرت داود(ع) مستقل از نبوت حضرت عیسی(ع) است و پادشاهی او به جای اینکه امری ازلی باشد، پس از آزمایش و مجاهدۀ او در راه خدا موضوعیت یافته است. در قرآن، نبرد داود(ع) به اصل فطری دفع فساد اشاره دارد، نه ظهور مسیح. همچنین در داستان نبرد بر قدرت و نشانه های خدا تأکید شده است، نه قدرت و راز مسیح.}, keywords_fa = {سریانی ,شاول ,طالوت ,داود(ع) ,جالوت ,بیزانس ,آخر‌الزمانی ,}, url = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/581}, eprint = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/3_41.pdf} }