@article { author = {Samdaliri, Amir and Hosseini Qal’eh Bahman , Seyed akbar}, title = {هستی‌شناسی مسئلة شر در هندو و اسلام و مواجهة آنان با استلزامات جهان‌شناختی مسئلة شر}, journal = {معرفت ادیان 49، زمستان 1400}, volume = {13}, number = {1}, pages = {33-48}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8116}, eissn = {2980-809X}, doi = {}, abstract = {The attitude of different religions and creeds towards the issue of evil is a topic that can be analyzed and studied in theological discussions. The semantic analysis of the concept of evil and the ontological analysis of evil-doer on the one hand, and the study of the cosmological, theological, anthropological, and moral implications of accepting the existence of evil in the universe on the other, are significant subjects. Using the comparative method, this article first deals with the ontological analysis of evil in Islam and Hinduism and then examines the cosmological implications of accepting the existence of evil in these two religions. In Hinduism, "Evil" is equivalent to suffering, and in Islam it is a type of secondary philosophical intelligible that is abstracted from the observation of the negative relationship of one phenomenon and existence with the perfect existence and another phenomenon. Accordingly, Islam and Hinduism affirm the existence of evil in the universe. In terms of cosmological implications, they both have an optimistic view of evil ultimately.}, keywords = {Islam, Hinduism, evil, suffering, cosmological implications, optimism, pessimism., }, title_fa = {هستی‌شناسی مسئلة شر در هندو و اسلام و مواجهة آنان با استلزامات جهان‌شناختی مسئلة شر}, abstract_fa ={مواجهه‌ی ادیان و آیین های مختلف دنیا با مسئله‌ی شر، ازجمله موضوعات قابل تحلیل و بررسی در مباحث الهیاتی و کلامی است. در این میان، تحلیل معنا شناختی مفهوم شر و تحلیل هستی شناختی شرور از یک سو و بررسی استلزامات جهان شناختی، الهیاتی، انسان شناختی و اخلاقی پذیرش وجود شرور در عالم از سوی دیگر، قابل توجه است. این مقاله با نگاه تطبیقی، نخست به تحلیل هستی شناختی شر در اسلام و هندو پرداخته، سپس استلزامات جهان شناختی پذیرش وجود شرور در این دو دین و آیین را بررسی کرده است. «شر» در هندوئیسم، مفهومی معادل رنج دارد و در اسلام از سنخ معقولات ثانیه‌ی فلسفی است که از مشاهده‌ی رابطه‌ی منفی یک پدیده و وجود با کمال وجود و پدیده‌ی دیگر انتزاع می شود. براین اساس، اسلام و هندوئیسم وجود شرور عالم را مسلّم می انگارند. در باب استلزامات جهان شناختی نیز هر دو در نهایت، نگاهی خوش بینانه به عالمِ واجد شرور دارند.}, keywords_fa = {هندوئیسم ,شر ,اسلام ,خوش‌بینی ,رنج ,بدبینی ,استلزامات جهان‌شناسی ,}, url = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/573}, eprint = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/3_42.pdf} }