@article { author = {Rahmani Nejad , Mohsen and Elmi , Ghorban and Gozashteh , Naser}, title = {جایگاه «نفس» نزد سعدیا گائون}, journal = {معرفت ادیان 43، تابستان 1399}, volume = {11}, number = {3}, pages = {65-81}, year = {2020}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8116}, eissn = {2980-809X}, doi = {}, abstract = {The concept of "soul" is one of the important topics discussed in detail by thinkers in different religions and philosophical schools. Because of its importance, philosophers and theologians have argued about the nature and characteristics of the soul. Saadia Gaon, a medieval Jewish philosopher, is one of the Jewish scholars who has addressed this issue. His views on the issue of the soul are among the most controversial views of Saadia, which have caused controversy among scholars. After discussing the views of the Greek philosophers, he refutes their theories with rational reasoning and narrative allusions, and then proposes his theory of the soul. The present paper examines Saadia Gaun's views on the soul, his intellectual backgrounds, as well as the extent of the originality of his ideas about the subject under discussion. He seems to have a synthetic approach to the issue of the soul.}, keywords = {Saadia Gaon, soul, simple body, subtle body, heavens, second air, }, title_fa = {جایگاه «نفس» نزد سعدیا گائون}, abstract_fa ={مفهوم «نفس» از موضوعات مهمی است که در بین متفکران ادیان و مکاتب فلسفی مختلف بحث مفصلی درباره‌ی آن مطرح شده است. به دلیل اهمیت آن، فیلسوفان و متألهان در زمینه‌ی ماهیت و خصوصیات نفس به نزاع و کشمکش پرداخته اند. سعدیا گائون، فیلسوف یهودی قرون میانه، از جمله عالمان یهودی است که به این مسئله پرداخته است. دیدگاه وی در خصوص مسئله‌ی نفس، یکی از مناقشه برانگیزترین نظریات سعدیاست که اختلاف نظر را در بین پژوهشگران به وجود آورده است. وی پس از بیان دیدگاه های فیلسوفان یونانی، با استدلال عقلی و اشارات نقلی به رد نظریات ایشان می پردازد و سپس نظریه‌ی خویش را درباره‌ی نفس بیان می کند. در نوشتار پیش رو به بررسی آرای سعدیا گائون در زمینه‌ی نفس، و بسترهای فکری او و همچنین میزان وام داری یا اصالت تفکر وی در موضوع مورد بحث می پردازیم. آن گونه که به نظر می رسد، وی در مواجهه با مسئله‌ی نفس رویکرد تلفیقی (سنتتیک) دارد.}, keywords_fa = {نفس ,هوای دوم ,افلاک ,جسم لطیف ,جسم بسیط ,سعدیا گائون ,}, url = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/535}, eprint = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/4_36.pdf} }