@article { author = {Ehsani Ghezeljeh Marwan , Azimeh and dehghanzadeh, Sajjad and Shir Mohammadian , Nayereh}, title = {نفوذ و گسترش آیین بودا در چین؛ عوامل و آثار}, journal = {معرفت ادیان 45، زمستان 1399}, volume = {12}, number = {1}, pages = {81-96}, year = {2021}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8116}, eissn = {2980-809X}, doi = {}, abstract = {Based on sufficient evidence, Buddhism was a deconstructive movement against Hinduism. Although this religion owes its existence to the Brahmanical system of thought and was originated mainly in India, its greatest efflorescence has been in the Far East. China deserves special attention in this regard; because, firstly, it was the main entrance of Buddhism to the Far East, and secondly, Buddhism in this country has become the source of outstanding works and intellectual products that have gradually been exported to other countries in the Far East. Using descriptive-analytical method, this study aims to explain the factors and effects of the influence of Buddhism in China. The findings show that one of the main causes of the influence of Buddhism in China is the inclusive approach and systematic teachings of Mahayana Buddhism. The similarity of China's indigenous religions with Buddhism can also be considered as the second most influential factor in this regard. Thus, Buddhism was introduced not as a foreign religion, but as a religion compatible with the indigenous religions of the Far East, and led to the production of numerous works in the fields of culture and art, such as iconography, language, theology, ethics, religious rites and emergence of integrated religions.}, keywords = {Buddhism, Mahayana, Chinese religions, Far Eastern religions, Buddhist sects., }, title_fa = {نفوذ و گسترش آیین بودا در چین؛ عوامل و آثار}, abstract_fa ={به استناد شواهد کافی، آیین بودا جنبشی ساختارشکن در برابر آیین هندو بود. گرچه این آیین موجودیت خود را مرهون دستگاه فکری برهمنی است و اساساً در هند سربرآورد، لیکن بیشترین شکوفایی آن در کشورهای خاور دور اتفاق افتاده است. کشور چین از این حیث در خور توجه ویژه ای است؛ زیرا اولاً مدخل اصلی ورود آیین بودا به خاور دور بوده و ثانیاً آیین بودا در این کشور منشأ آثار برجسته ای شده است و فرآورده های فکری ایجادشده، به تدریج به کشورهای دیگر شرق دور صادر شده اند. یافته های پژوهش حاضر که با هدف تبیین عوامل و آثار نفوذ آیین بودا در چین به روش توصیفی تحلیلی صورت گرفته است، نشان می دهد که یکی از موجبات اصلی نفوذ آیین بودا در چین، رهیافت شمول گرا و آموزه های نظام مند آیین بودای مهایانه است. همچنین شباهت ادیان بومی چین با آیین بودا را می توان دومین عامل اثربخش این نفوذ در نظر گرفت. بدین سان، آیین بودا نه به مثابۀ یک دین بیگانه، بلکه به عنوان دینی منطبق با ادیان بومی خاور دور عرضه شد و آثار متعددی را در عرصه های فرهنگ و هنر، نظیر شمایل نگاری، زبان، الهیات، اخلاق، شعائر دینی و ظهور ادیان تلفیقی موجب شد.}, keywords_fa = {فرقه‌های بودایی ,ادیان خاور دور ,ادیان چین ,مهایانه ,آیین بودا ,}, url = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/527}, eprint = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/44.pdf} }