TY - JOUR ID - 505 TI - بررسی تطبیقی زهد از نگاه خواجه عبدالله انصاری در «منازل السائرین» و بحیابن‌باقودا در «الهدایة الی فرائض القلوب» JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 16 LA - fa SN - 2008-8116 AU - Ghodratollah, AD - دانشیار - دانشگاه سمنان AU - Azim, AD - استادیار - گروه ادیان و عرفان، دانشگاه سمنان AU - Seyed Ali, Mostajaboldavati AD - دکتری - پژوهشگرپسادکتری، دانشگاه اصفهان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 2 SP - 43EP - 58عرفان ,زهد ,یهود ,الهدایه الی فرائض القلوب ,بحیابن‌باقودا ,منازل السائرین ,خواجه عبدالله انصاری ,DO - AB - زهد، فضیلت اخلاقی و از اصول محوری و سرچشمه های تصوف است که خواجه عبدالله انصاری (396-481ق)، عارف مسلمان، در «منازل السائرین» و بحیابن باقودا، عارف یهودی معاصر وی، در «الهدایة الی فرائض القلوب»، آن را از جمله ابواب سلوکی قرار داده اند. یافته های این پژوهش که بر پایه‌ی مطالعات کتابخانه ای و با روش توصیفی ـ تطبیقی، مرتبه‌ی زهد را در نزد دو عارف بررسی کرده است، نشان می دهد که این دو عارف با وجود اشتراک در تعریف زهد، درباره‌ی جایگاه، شرح و تقسیم بندی آن اختلاف دارند. خواجه زهد را در جایگاه شانزدهم از منازل یک صدگانه‌ی سلوکی به سوی توحید قرار داده است؛ حال آنکه ابن باقودا آن را باب نهم از ابواب ده گانه به محبت الهی معرفی کرده است. خواجه که بنیان سلوکی خود را بر نقل و کتاب استوار نموده، در بیان موجز خود، درجات زهد را بر اساس رتبه‌ی سالکان، به سه درجه‌ی شرعی، اخلاقی و عرفانی تقسیم کرده است؛ ولی بحیا با استفاده از عقل، نقل و کتاب و بهره گیری از منابع اسلامی، در قالب بیانی مبسوط، با نگاهی اخلاقی و با تأکید بر ملاک اعتدال شرعی، به تبیین و ارزیابی زهد در سالکان پرداخته است. UR - https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/505 L1 - https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/3_35.pdf ER -