@article { author = {moghaddammanesh, Elahe and Rahnemaei, Hosein}, title = {تحلیل انتقادی تجربه‌ی دینی در اندیشه‌ی راماکریشنا با رویکردی تحلیلی بر مبانی اسلامی}, journal = {معرفت ادیان 65 ، زمستان 1404}, volume = {17}, number = {1}, pages = {-}, year = {2026}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8116}, eissn = {2980-809X}, doi = {10.22034/marefateadyan.2025.5001734}, abstract = {Religious experience is one of the key issues in the philosophy of religion, which has been discussed in recent centuries within the field of religious studies. Although this concept was first emphasized in modern Europe by Western thinkers, it gradually extended to other religious traditions as well. Among religious schools of thought, the Ramakrishna tradition, considered one of the reform movements of Hinduism, has gained attention, especially from contemporary thinkers and proponents of spirituality beyond religious boundaries, due to its emphasis on direct experience of divinity and universal access to it. Therefore, it seems essential to examine and critically analyze Ramakrishna's view on religious experience based on Islamic foundations. This research, using an analytical-critical approach, explores religious experience in the Ramakrishna tradition and demonstrates that aspects such as the infallibility of religious experience, functional evaluation, the equality of revelation and religious experience, the role and criteria of religious experience for sacred texts and religious claims, and the theory of divine manifestation in explaining the diversity of religious experiences face significant challenges from an Islamic perspective.}, keywords = {Ramakrishna, religious experience, philosophy of religion, Hinduism, theory of divine manifestation, }, title_fa = {تحلیل انتقادی تجربه‌ی دینی در اندیشه‌ی راماکریشنا با رویکردی تحلیلی بر مبانی اسلامی}, abstract_fa ={تجربه‌ی دینی یکی از مسائل مهم فلسفه‌ی دین است که در قرن اخیر در حوزه‌ی دین‌پژوهی مطرح شده است. هرچند این مفهوم نخستین بار در اروپای مدرن و توسط اندیشمندان غربی مورد توجه قرار گرفت، اما به تدریج به سایر سنت‌های دینی نیز تسری یافت. در میان مکاتب دینی، مکتب راماکریشنا که یکی از نهضت‌های اصلاحی هندوئیسم به شمار می‌رود، با تأکید بر تجربه‌ی مستقیم الوهیت و دسترسی همگانی به آن، مورد توجه متفکران معاصر، به‌ویژه طرفداران معنویت فارغ از مذهب، قرار گرفته است. ازاین‌رو، بررسی و نقد دیدگاه راماکریشنا درباره‌ی تجربه‌ی دینی بر اساس مبانی اسلامی ضروری به نظر می‌رسد. این پژوهش با روش تحلیلی‌ـ‌انتقادی به بررسی تجربه‌ی دینی در مکتب راماکریشنا پرداخته و نشان می‌دهد که ویژگی‌هایی همچون خطاناپذیری تجربه‌ی دینی، ارزیابی کارکردگرایانه، تساوی وحی و تجربه‌ی دینی، میزان و معیار بودن تجربه‌ی دینی برای متون مقدس و ادعاهای ادیان، و نظریه‌ی تجلی‌گرایی در تبیین تنوع تجربه‌های دینی، از منظر اسلامی با چالش‌های اساسی مواجه است.}, keywords_fa = {راماکریشنا ,تجربه‌ی دینی ,فلسفه‌ی دین ,هندوئیسم ,تجلی گرایی ,}, url = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/5001734}, eprint = {} }