TY - JOUR ID - 5001482 TI - بررسی نظریة «توسعة آموزة مسیحی» هنری نیومن JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 16 LA - fa SN - 2008-8116 AU - mohamad hasan , abdollahi AD - AU - Ahmadreza, Mefatah URD AD - دانشیار - گروه ادیان ابراهیمی، دانشگاه ادیان و مذاهب AU - Mehrab, Sadeghnia AD - استادیار - گروه ادیان ابراهیمی، دانشگاه ادیان و مذاهب Y1 - 2025 PY - 2025 VL - 16 IS - 4 SP - 59EP - 78توسعه ,آموزه ,تحول ,کليساي کاتوليک ,جان هنري نيومن ,DO - 10.22034/marefateadyan.2025.5001482 AB - مسیحیت همواره با چالش تحول آموزه‌ها مواجه بوده است. با وجود این، تعبیر «تحول» چندان خوشایند کلیسای کاتولیک نیست. مسئله این است که تحول آموزه‌های دینی تا چه حدی پذیرفتنی است؟ از نظر نیومن، تحول آموزه‌ای قابل توجیه است و راه‌حل صحیح کلیسای کاتولیک در این زمینه، نظریة «توسعة آموزة مسیحی» است. او توسعه را امری گریزناپذیر برای هر اندیشة زنده می‌داند. از نظر وی، فهم یک ایدة عمیق بدون طی زمانی طولانی و تفکری عمیق امکان‌پذیر نیست. مکاشفة الهی تنها با یک توسعة راستین زنده است. رسولان فقط تا حدی مکاشفة الهی را درک کرده‌اند. در فرایند توسعة بعدی، با تحقق مکاشفه‌های جدید، جنبه‌های بدیعی از آن توسط مرجعیت خطاناپذیر کلیسا درک و تضمین شده است. نیومن بر اساس ویژگی‌های مسیحیت اولیه، تحول آموزه‌ای را مورد انتظار و ضروری می‌داند و کوشیده است که ثابت کند آموزه‌های کنونی همان توسعه‌های مورد انتظارند و عمل به آنان وظیفه‌ای منطقی است. او معیارهای هفت‌گانه‌ای را جهت تمایز توسعة راستین از فساد ارائه داده است. این معیارها عبارت‌اند از: حفظ نوع، تداوم و پیوستگی اصول؛ قدرت جذب و یکسان‌سازی؛ توالی منطقی؛ پیش‌بینی آیندة یک ایده؛ کنشی استوار بر پیشینة خود؛ و قدرت مستمر. این نظریه خالی از اشکالاتی اساسی همچون استواری بر شواهد ضعیف و ندیدن شواهد مخالف نبوده و در زمینة حل مسئله ناتوان است. نویسندگان این مقاله تلاش کرده‌اند که با استفاده از روش مطالعات اسنادی به تحلیل این نظریه بپردازند. UR - https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/5001482 L1 - https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/5001482-1761734807.pdf ER -