TY - JOUR ID - 427 TI - بررسی انتقادی نسبت سعادت‌گرایی و استادپذیری در اندیشة کریشنا مورتی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 16 LA - fa SN - 2008-8116 AU - Mohammad hosein, AD - مربی - دکتری فلسفه تطبیقی از دانشگاه قم ـ عضو هیأت علمی پژوهشکده باقرالعلوم Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 3 SP - 101EP - 112خدا ,حقیقت ,معلم ,تعالی‌ ,تکنیک معنوی ,سازمان‌های دینی ,DO - AB - یکی از دیدگاه های بنیادین کریشنا مورتی ـ به مثابه‌ی اندیشه ای که می توان باورهای او را بر مبنای آن سامان داد ـ در این عبارت خلاصه می شود که حقیقت، نامتناهی و بی حد است؛ ناگزیر نمی توان آن را در قالب معین و به گونه‌ی ایدئولوژیک تبلیغ کرد. بر همین اساس، مسئله‌ی این مقاله بررسی و تحلیل انتقادی این ادعا خواهد بود و به این منظور نخست در مقام بررسی محتوا، این ادعا را در قالب دو گزاره بررسی خواهیم کرد: 1. اگر حقیقت، ماهیتی یکسره نامتناهی دارد، ناگزیر هیچ گونه راهی به سوی آن وجود ندارد؛ 2. از آن روی که مسیر معینی برای رسیدن به حقیقت وجود ندارد، ناگزیر نمی توان حقیقت را در قالب توصیه‌ی استاد و به گونه‌ی ایدئولوژیک تبلیغ کرد. سپس در مقام تحلیل انتقادی این دیدگاه، از دو منظر سخن خواهیم گفت: نخست در مقام بررسی ماهیت سعادت گرایی؛ به این معنا که لایتناهی بودن حقیقت و تأکید بر کسب سوبژکتیو آن، مستلزم انکار نقش استاد نیست؛ و دیگری بیان پارادوکس نهفته در ادعای مورتی؛ بدین عبارت که این ایده جامع نفی و اثبات بوده و تشبه امر (خَلط مبحث) نیز در آن رخ داده است. UR - https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/427 L1 - https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/6_32.pdf ER -