TY - JOUR ID - 425 TI - بررسی اخلاق عرفانی سلبی از نگاه مولوی و لائوتسه JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 16 LA - fa SN - 2008-8116 AU - Soosan, Rafiee Rad AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت‌الله آملی AU - Mohammad Ali, Yousefi AD - استادیار - گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه آزاد واحد آیت‌الله آملی AU - Reza, Asadpour AD - استادیار - گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد واحد قائمشهر Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 3 SP - 63EP - 82تهذیب نفس، سکوت، ریاضت، سلوک عرفانی، نظام اخلاقی. ,DO - AB - اخلاق عرفانی سلبی مهم ترین بخش اندیشه های مولوی و لائوتسه به شمار می رود. این دو عارف، پیروان خود را به جنبه‌ی سلبی اخلاق و رعایت مؤلفه های آن نیز دعوت می کنند. از نگاه مولوی و لائوتسه، با تهذیب نفس و ریشه کن سازی انانیّت و ترک رذایل، راه برای تخلّق به اخلاق الهی و کسب فضایل فراهم تر می گردد. سؤال این است که اخلاق عرفانی سلبی به چه معنا و بر چه مؤلفه هایی استوار است؟ وجوه شباهت و تفاوت میان اخلاق سلبی عرفانی مولوی و لائوتسه چیست؟ این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی و تطبیقی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، به بررسی مفهوم اخلاق سلبی عرفانی و مؤلفه های آن و تطبیق میان آرای مولوی و لائوتسه از این منظر می پردازد. این پژوهش نشان می دهد که میان این دو اندیشه وجوه تشابه و تمایز وجود دارد؛ چنان که هر دو در نظام اخلاقی و تنزیهی شان بر دو عنصر «سکوت و نیستی» و «ریاضت و کف نفس» به عنوان دو امر زمینه ساز ورود به سلوک عرفانی خویش تأکید کردند؛ اما به رغم شباهت های ظاهری، اساس تهذیب و ریاضت از نگاه مولوی بر مبنای عشق فطری و جبلّی انسان به خدا استوار است و در این مسیر، از پشتوان متابعت از شریعت و بهره گیری از عقل نیز برخوردار است. UR - https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/425 L1 - https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/4_32.pdf ER -