@article { author = {Abedi , Mohammad reza and Shahbazi , Hosein and , Ahmad and , Mohammad}, title = {بررسی تطبیقیِ «نماد درختِ عرفانی» در قبّالا و تصوف}, journal = {معرفت ادیان 35، تابستان 1397}, volume = {9}, number = {3}, pages = {89-107}, year = {2018}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8116}, eissn = {809x-2980}, doi = {}, abstract = {Using comparative method, this paper seeks to illuminate the affects and effects of the tree of knowledge and the tree of existence in Sufi works and Kabbala Sefirot to show the similarities and differences of the symbol of tree in these two mystical schools. Explaining the evolution and development of this symbolic tree from a religious code to a mystical one and the share of these two schools in this evolution is the purpose of this paper. Concentrating on the idea of Tom Black, the Kabbalistic researcher, and structural similarities and detailed analysis it becomes clear that the structure of the iconic tree and its evolved and mystical form is the legacy of the Islamic Sufism, which adopted by Moses de Leon in Zohar from Maqamat al-Qulub Shaikh Abu al-Hasan al-Nuri, and Shajarat al-kawn ibn Arabi. However, one cannot overlook the combined effect of Kabbala and Sufism on the fundamental and religious form of this symbol in Torah and Islamic sources. The heart plays a central role in the symbol of the mystical tree of Sufism and Kabbala. The seeker communicates with the other worlds through the heart and from microcosm enters the world of sublimity.}, keywords = {the tree of Knowledge, the tree of life, Sefirot, the tree of existence, Kabbala, Sufism., }, title_fa = {بررسی تطبیقیِ «نماد درختِ عرفانی» در قبّالا و تصوف}, abstract_fa ={نوشتار حاضر بر آن است تا به روش تطبیقی جنبه های تأثیر و تأثّرِ درخت معرفت و درخت هستیِ مطرح در آثار صوفیه را با سفیروت قبالایی روشن سازد و وجوه تمایز و اشتراک نماد درخت در این دو مکتب عرفانی را باز نماید. هدف از پژوهش، تبیین سیر تحول و تکامل نماد درخت از رمز دینی به رمز عرفانی و سهم هر کدام از دو مکتب تصوف و قبالا در این تکامل است. در این مقاله با استناد به وجوه تشابه ساختاری و تحلیل جزئیات آن و نیز استناد به نظر تام بلاک، پژوهشگر قبالایی، روشن می شود که ساختار نماد درخت به شکل تکامل یافته و عرفانی آن، میراث تصوف اسلامی است و موسی دی لئون در کتاب زوهر، آن را از مقامات القلوب شیخ ابوالحسن نوری و شجرة الکون ابن عربی اقتباس کرده است؛ هرچند در این میان تأثیرپذیری توأمان قبالا و تصوف را از شکل ابتدائی و دینی این نماد در تورات و منابع اسلامی نمی توان نادیده انگاشت. قلب در نماد درخت عرفانی تصوف و قبالا نقش محوری دارد. سالک به واسطة قلب با عوالم دیگر ارتباط برقرار می کند و از عالم صغیر به عالم علوی راه می یابد.}, keywords_fa = {تصوف ,درخت معرفت ,درخت زندگی ,سفیروت ,درخت هستی ,قبّالا ,}, url = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/363}, eprint = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/5_29.pdf} }