TY - JOUR ID - 316 TI - «ملکوت» در تفاسیر عرفانی قرآن کریم و عرفان مسیحیت شرقی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 16 LA - fa SN - 2008-8116 AU - Mahdiyeh, Kianmehr AD - دانشجوی کارشناسی ارشد AU - Bibisadat , Rezi Beh Abadi AD - دانشیار - علوم قران وحدیث- الزهراء AU - Leyla, Hooshangi AD - دانشیار - گروه ادیان و عرفان دانشگاه الزهرا Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 8 IS - 3 SP - 7EP - 28ملكوت، اسلام، مسيحيت، عرفان، اتحاد با خدا، شهود. ,DO - AB - «ملکوت»، از واژه هایی است که هم در قرآن و هم در اناجیل به کار رفته است. در اسلام، تفاسیر متعددی از «ملکوت» به چشم می خورد. تفاسیری مانند پادشاهی عظیم، عرش، عجایب آسمان‏ها و زمین، خزائن. در این میان، ملکوت همواره در تفاسیر عرفانی قرآن کریم، عالمی ماورایی و باطن عالم است. شهود آن، با شناخت اسماء فعل الهی و شناخت توحید همراه است. وصول به آن، با اعمال ارادی، فیض و هدایت به امر پروردگار ممکن است. همچنین وصول به ملکوت، با تغییر درجات نفس منطبق بر مراتب وجود همراه است. در حوزه‌ی مسیحیت نیز تفاسیر متعددی از ملکوت، مانند پادشاهی مسیح در آخرالزمان و پادشاهی خدا ارائه شده است. اما در عرفان مسیحیت شرقی، «ملکوت» امری درونی است که با شهود و اتحاد با خدا و تثلیث ارتباط می یابد. برای وصول به آن، وجود اعمال نیک ارادی انسان، با همکاری فیض روح القدس لازم است و نفس انسان باید با فیض الهی تغییر کند تا آماده‌ی حضور در ملکوت گردد. UR - https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/316 L1 - https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/1_25.pdf ER -