@article { author = {Haddadi , Behroz}, title = {دین و دولت در اندیشه ژان کالون}, journal = {معرفت ادیان 29، زمستان 1395}, volume = {8}, number = {1}, pages = {87-104}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8116}, eissn = {2980-809X}, doi = {}, abstract = {The present paper studies the relationship between church and state from Calvin’s perspective. Calvin views the relationship between the two from a theological perspective, regards ideiaf such as sin, salvation in Christ, predestination and divine providence as very important. However, as a great reformer of the Church, does he have a democratic and anti-oppressive outlook on the issue of religion and state? Does he put his ideas into practice, and are his ideas constant? Calvin considers the civil government and the Church as religiously legitimate, and thinks that each of them has an independent role and function, but he gives priority to the Church. He expresses his resentment against monarchy and absolute sovereignty and his preference for aristocratic republic. Of course, he does not attach much importance to people’s vote, right to protest and civil resistance. To him, the government institution is formed through Divine Command, and although in theory, he considers civil government as an independent institution, he practically considers that it is in the service of church. }, keywords = {Calvin, church and state, republic and democracy, people., }, title_fa = {دین و دولت در اندیشه ژان کالون}, abstract_fa ={در این مقاله رابطه‌ی دین و دولت، از نگاه کالون بررسی شده است. وی با رویکرد و خاستگاهی الهیاتی به رابطه این دو می نگریست که عناصری چون گناه، نجات در مسیح، تقدیر ازلی و دعوت در آن، اهمیت بسیاری داشت. ولی آیا وی به عنوان مصلح بزرگ کلیسا، نگاهی مردم سالار و ستم ستیز به مقوله دین و دولت داشت؟ آیا کالون آن گونه که می اندیشید، عمل کرد و در اندیشه او ثبات و استمرار وجود داشت؟ کالون با اعطای مشروعیت دینی به دولت مدنی و کلیسا، هریک را دارای نقش و کارکردی مستقل می داند، اما دست بالا را به کلیسا می دهد. وی، از نظام سلطنتی و فردی بیزار است، اما نوعی جمهوری اریستوکراسی را ترجیح می دهد. البته چندان جایگاهی برای رأی مردم و حق اعتراض و اجازه مقاومت مدنی قائل نیست؛ زیرا نهاد قدرت، نهاد تعیین شده توسط خداوند است و به رغم آنکه به لحاظ نظری، نهاد قدرت مدنی را مستقل می دانست، در عمل آن را در خدمت نهاد دین قرار داد.}, keywords_fa = {كالون، دين و دولت، جمهوري و دموكراسي، مردم. ,}, url = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/298}, eprint = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/5_22.pdf} }