@article { author = {Dinpanah, Hasan and Hassani Amoli , Sayed Ali}, title = {سرچشمه های یونانی ـ رومی محتواو ساختار شاخص ترین آموزه های مسیحی}, journal = {معرفت ادیان 28، پاییز 1395}, volume = {7}, number = {4}, pages = {29-48}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8116}, eissn = {2980-809X}, doi = {}, abstract = {After AD 70, Christianity managed to dispense with Judaism. The idea of independence and separation from Judaism made Christianity tend towards Greco-Roman civilization, thoughts and culture. For explaining the Christian teachings, Paulus and some vindicators and Church fathers borrowed the content or structure of the basic religious characteristics of Christianity from the Greco-Roman ideas of their age. Using documentary analysis, the present paper explains the Greco-Roman origin of the Trinity, Incarnation, the Atonement and original sin, which are considered as the central Christian doctrines. The results of this research show that Christianity’s interpretation of the content and structure of "the Trinity" and "incarnation" is based on the Greek categories. The content of "atonement" and "original sin" exist in Christianity, but their form and structure have been influenced by Greco-Roman culture.}, keywords = {divinity, the Trinity, incarnation, atonement, Original sin, Greco-Roman., }, title_fa = {سرچشمه های یونانی ـ رومی محتواو ساختار شاخص ترین آموزه های مسیحی}, abstract_fa ={آیین مسیحیت پس از هفتاد میلادی، توانست لباس یهودیت را از تن خارج کند. اندیشه‌ی استقلال و جدایی از یهودیت، این آیین را وادار به بکارگیری تمدن، فکر و فرهنگ یونانی ـ رومی کرد. پولس و بیشتر از وی، دفاعیه نویسان و پدران کلیسا به جهت شکل گیری و تبیین آموزه های مسیحی، محتوا یا ساختار مهم ترین شاخصه های اعتقادی را از اندیشه های یونانی ـ رومی عصر خود وام گرفتند. این جستار، با تحلیل اسنادی به تبیین منشأ یونانی ـ رومی تثلیث، تجسد، فدیه و گناه نخستین، که از شاخص ترین آموزه های مسیحی به شمار می روند، پرداخته است. حاصل یافته ها نشان می دهد که مسیحیت هم محتوا و هم ساختار «الوهیت(تثلیث)» و «تجسّد» را در مقوله های یونانی تفسیر کرد. مسیحیت دارای محتوای «فدیه» و «گناه نخستین» بود، اما فرم و ساختار آنها را از فرهنگ یونانی ـ رومی تأثیر پذیرفت.}, keywords_fa = {الوهیت ,تثلیث ,فدا ,تجسد ,گناه نخستین ,یونانی ـ رومی ,}, url = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/284}, eprint = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/2_21.pdf} }