@article { author = {, Rohollah and Lakzaei , Mahdi}, title = {داستان آفرینش؛ مقایسه تطبیقی تفسیر الیزابت کیدی استنتن و گیلبرت بایلزیکیان}, journal = {معرفت ادیان 26، بهار 1395}, volume = {7}, number = {2}, pages = {125-142}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8116}, eissn = {2980-809X}, doi = {}, abstract = {Abstracts The first and second chapters of Genesis are among the most challenging texts for feminist commentators. Elizabeth Cady Stanton, the representative of the liberal school of feminist interpretation and Gilbert Bilezikian, the representative of the evangelical school of feminist interpretation have interpreted these two chapters. The present paper investigates the similarities and differences between the two commentators' interpretation of the text of Genesis. Both of them try to affirm their commitment to Christianity and feminism. Stanton who divides the story of creation into two parts, proves the idea of equality in creation as shown in the first part and rejects the second part about God's words, is less committed to the text. Bilezikian, the representative of the evangelical school, who believes that the entire Bible has been revealed, tries to interpret the Bible on the basis of equality between the sexes and use of women's experiences and in accordance with the principles of feminism. }, keywords = {feminism, liberal feminist interpretations, evangelical feminist interpretations, creation., }, title_fa = {داستان آفرینش؛ مقایسه تطبیقی تفسیر الیزابت کیدی استنتن و گیلبرت بایلزیکیان}, abstract_fa ={فصل اول و دوم سفر پیدایش، یکی از چالش  انگیزترین متون برای مفسران فمینیستی است. الیزابت کیدی استنتن، به عنوان نماینده مکتب تفسیری فمینیستی لیبرال و گیلبرت بایلزیکیان، به عنوان نماینده مکتب تفسیری فمینیستی انجیلی، به تفسیر این متن پرداخته اند. این مقاله به بررسی و مقایسه نقاط اشتراک و اختلاف این دو جریان، در تفسیر متن پیدایش می پردازد. هر دو مفسر سعی می کنند تا تعهد خود را به مسیحیت، در کنار اعتقاد به اصول فمینیستی حفظ نمایند. استنتن، با تقسیم داستان آفرینش به دو داستان و اثبات برابری در آفرینش از داستان اول و ردّ داستان دوم، به عنوان کلام خداوند، تعهد کمتری به متن دارد. در مقابل، بایلزیکیان به عنوان نماینده جریان انجیلی، با التزام به وحیانی بودن تمام کتاب مقدس، سعی در ارائه تفسیری مبتنی بر برابری زن و مرد و استفاده از تجربه زنان، مطابق با اصول فمینیستی دارد.}, keywords_fa = {آفرینش ,فمینیسم ,تفاسیر فمینیستی لیبرال ,تفاسیر فمینیستی انجیلی ,}, url = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/268}, eprint = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/8_1.pdf} }