@article { author = {Baghbani Arani , Javad}, title = {بررسی تطبیقی خطاناپذیری و حجیت متون مقدس ادیان ابراهیمی}, journal = {معرفت ادیان 26، بهار 1395}, volume = {7}, number = {2}, pages = {23-33}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8116}, eissn = {2980-809X}, doi = {}, abstract = {Abstracts The two topics of ‘’infallibility’’ and ‘authority of the holy texts of Ibrahimic religion have been the special concern of the scholars of these religions. One of the reasons behind their concern is that Islam, Judaism and Christianity are among the text-based religions. When a Muslim, Jewish or Christian knows that his holy Book has no error and becomes sure that there are no probable errors in his Book, which can impair its validity, he/she will base his thoughts and deeds on the Book and lead a peaceful religious life. Every Muslim and fair scholar absolutely agree that the holy Qur’an is impeccable because all agree about its authenticity. Also, it represents a great challenge and it is free from substantial differences. The certainty of the infallibility of the holy Qur’an’ dispels and doubts about its authenticity. The Christians and the Jews tried hard to buck this strong trend and verify the authenticity of their Books. The Jewis consider the Old Testament as holy and heavenly, but their perception of the holiness of the Old Testament is different from Muslims' perception of the holiness of the holy Qur'an. They believe that the scribes of the Old Testament received divine providence while writing these Books and that these Books are reliable authoritative sources. Likewise, the Christians believe that God is the author of the holy book and that this work was written by scribes. Accordingly, they consider the Bible to be authentic. However, this authenticity is not confirmed by evidence about the infallibility of the two holy texts. This is because the authenticity the Old Testament and the New Testament is not agreed upon by all authorities, these Books do not represent a challenge and they consist a lot of differences and contradictions. }, keywords = {the Qur'an, the Old Testament, the New Testament, infallibility, authenticity, absolute general and special., }, title_fa = {بررسی تطبیقی خطاناپذیری و حجیت متون مقدس ادیان ابراهیمی}, abstract_fa ={دانشمندان ادیان ابراهیمی، به دو موضوع «خطاناپذیری» و «حجیت» متون مقدس خویش توجه داشته اند. یکی از دلایل این توجه متن محور بودن اسلام، یهودیت و مسیحیت است. وقتی یک مسلمان، یهودی و مسیحی بداند که کتاب مقدسش خطا و اشتباهی ندارد، یا به گونه ای اطمینان یابد که خطاها و اشتباهات احتمالی کتابش، به اعتبار آن صدمه نمی زند، اندیشه ها و اعمالش را مستند به آن می کند و با آرامش زندگی دینی خویش را ادامه می دهد.   خطاناپذیری قرآن کریم نزد مسلمانان و هر اندیشمند منصفی قطعی است؛ زیرا از سندی متواتر برخوردار است. تحدی می کند و فاقد اختلاف درونی است. قطعی بودن خطاناپذیری قرآن، مسلم بودن حجیت آن را به دنبال دارد.     یهودیان عهد عتیق را مقدس و آسمانی می شمارند. البته تلقی آنان از تقدس عهد عتیق، با تلقی ما مسلمانان از تقدس قرآن کریم متفاوت است. آنان بر این باورند که نویسندگان بشری عهد عتیق، هنگام نگارش این کتاب ها، از عنایت و توجه خدا برخوردار بوده اند و این کتاب ها حجتند و می توان بر آنها اعتماد کرد.            مسیحیان نیز مؤلف نهایى کتاب مقدس را خدا می دانند که این عمل را از طریق مؤلفان بشرى به انجام رسانده است. ازاین رو، کتاب مقدس نزد آنان حجت است. اما این حجیت از طریق اثبات خطاناپذیری آن دو متن مقدس به دست نیامده است؛ زیرا عهد عتیق و عهد جدید، از سندی متواتر بهره نمی برند، تحدی نمی کنند و مشتمل بر اختلافات و تناقضات فراوان درونی اند.}, keywords_fa = {قرآن ,عهد جدید ,عهد عتیق ,خطاناپذیری ,حجیت ,عام و خاص مطلق ,}, url = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/262}, eprint = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/2_19.pdf} }