TY - JOUR ID - 2021804 TI - نقد و بررسی نظریه‌های معرفت در مکتب فلسفی سانکهیه JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 16 LA - fa SN - 2008-8116 AU - Saeid, Geravand AD - دانشیار - ادیان و عرفان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان AU - Mazaher, ahmadtobi AD - استادیار - گروه ادیان و عرفان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان AU - Deniz , Rownaq AD - Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 15 IS - 4 SP - 121EP - 137معرفت ,نظرية معرفت ,معرفت انعکاسي ,معرفت فضيلت ,سانکهيه ,DO - 10.22034/marefateadyan.2024.2021804 AB - مکتب فلسفی سانکهیه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نظام‌های فلسفی هند از مکاتبی است که تقریری نظام‌مند از نظریه‌های معرفت به‌دست داده است. در فلسفه سانکهیه معرفت یا پرامه همان دانش معتبر است که عبارت است از: شناخت قطعی درباره یک شیء از راه تصرف بودهی که آگاهی پوروشه در آن انعکاس می‌یابد. در فلسفه سانکهیه معرفت بر دو نوع است: 1. معرفت درست؛ 2. معرفت نادرست. در تفکر سانکهیه در بحث از نظریه‌های معرفت، یکی از رویکرد‌های موجود، نظریه‌ی معرفت انعکاسی است که از سوی متفکران مکتب سانکهیه، یعنی واچسپتی میشره و ویجنانه بهیکشو به دو صورت تفسیر شده است. نظریه‌ی دیگر، نظریه‌ی معرفت فضیلت است. در فلسفه سانکهیه، نظریه‌ی معرفت فضیلت به مجموعه‌ای از نظریه‌های معرفت‌شناختی اطلاق می‌شود که به‌جای توجه به باور، به صاحب باور نظر دارد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که فلسفه سانکهیه در باب معرفت، نظریه‌های مهمی عرضه کرده است و در نوع خود از اعتبار معرفت‌شناختی برخوردار است. ابتکار اصلی فلسفه سانکهیه، طرح نظریه‌ی معرفت فضیلت است که درواقع، چرخشی بنیادین از تمرکز به تحلیل ماهیت معرفت به‌سوی صاحب معرفت است. UR - https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/2021804 L1 - https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/2021804-1735644311.pdf ER -