@article { author = {, Peyman}, title = {اندیشه هندو و بودایی تناسخ در اهل حق (یارسان)}, journal = {معرفت ادیان 19، تابستان 1393}, volume = {5}, number = {3}, pages = {67-82}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8116}, eissn = {2980-809X}, doi = {}, abstract = {Abstract In the eighth century (‘AH’), Sultan Ishaq (Sohak) founded a sect called “Ahl-e-Haqq” in Kurdistan. He developed his ideology on the concept of Don be Don (incarnation) and took this theory from Hindu-Buddhist religions. Then, he had the most famous ancient Iranian and non-Iranian stories and myths and, to some extent, their rituals assimilated into the new sect he had founded. The present paper seeks to show the structural similarities of incarnation and attempt to make explicit the effect of Hindu-Buddhist religions on Ahl-e-Haqq sect by exploring the hidden themes in the texts of Ahl-e-Haqq. A documentary-historical approach is used in this paper. }, keywords = {Ahl-e-Haqq, Don be Don, Buddhism, incarnation, Yarsan, }, title_fa = {اندیشه هندو و بودایی تناسخ در اهل حق (یارسان)}, abstract_fa ={در سده هشتم هجری، فرقه ای موسوم به «اهل حق» توسط سلطان اسحاق (سُحاک) در کردستان تأسیس شد. وی سنگ بنای ایدئولوژی خود را دُن به دُن (تناسخ) قرار داد. وی این نظریه را از ادیان هندو و بودایی اخذ کرده بود. سلطان اسحاق از این طریق توانست مشهورترین داستان ها، اساطیر ادیان کهن ایرانی و غیرایرانی و تا حدودی مناسک ایشان را در فرقه تازه تأسیس خود جذب کند. هدف این مقاله، نشان دادن شباهت های ساختاری تناسخ و تا حد ممکن، تعیینِ تأثیرپذیری اهل حق از ادیان هندو و بودایی از طریق کشفِ مضامینِ پنهان در متون اهل حق است. روش پژوهش، رویکرد اسنادی و تاریخی است.}, keywords_fa = {تناسخ ,اهل حق، دن به دن ,بودایی گری ,یارسان ,}, url = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/189}, eprint = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/4_12.pdf} }