@article { author = {Nur-Muhammadi, Yahya and Nur-Muhammadi, Mohammad reza}, title = {نقد و بررسی دیدگاه‌های انسان‌شناختی سنت‌گرایان و نقش آنها در تکثر ادیان با تأکید بر اندیشه‌های فریتیوف شووان و سیدحسین نصر}, journal = {معرفت ادیان 11، تابستان 1391}, volume = {3}, number = {3}, pages = {105-120}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8116}, eissn = {2980-809X}, doi = {}, abstract = {Traditionalists consider the variety of human societies with fundamental differences among them as one of the factors of plurality of religions in the world and believe that the differences among people are real, useful and have a basic role in the development of different forms of religion of the earth. They consider that religion is ascribed to two main factors: first; element of absolute, unconditioned and pure truth, and second; a margin of human essence, into which absolute truth penetrates. Given these two factors, every religion is the outcomes of the manifestation of its own image in the human society or the outcome of the connection of the element of absolute truth with human society. Since the images of religions are heterogeneous and the human societies for which religion is predestined are different in terms of language, capacities, attitudes and intellectul and spiritual needs, there have various forms of religion each of which emphasizes a particular aspect of the absolute truth and manifests a particular form of reality. This view suffers from many shortcomings this paper seeks to expound.}, keywords = {traditionalism, religious plurality, general image of religion, Frithjof Shuan, Sayyed Hussein Nasr., }, title_fa = {نقد و بررسی دیدگاه‌های انسان‌شناختی سنت‌گرایان و نقش آنها در تکثر ادیان با تأکید بر اندیشه‌های فریتیوف شووان و سیدحسین نصر}, abstract_fa ={سنت گرایان، تعدّد جوامع بشری با تمایزات بنیادین آن را یکی از عوامل کثرت ادیان در عالم می دانند، و بر این باورند که تمایزات میانِ انسان ها، تمایزاتی واقعی و سودمند و دارای نقشی اساسی در ایجاد صورت های گوناگون دین در زمین هستند. ایشان دین را معلولِ دو عاملِ عُمده می دانند: عنصر حقیقت مطلقِ نامشروط و ناب، و حاشیه ای از جوهر بشری که حقیقتِ مطلق به درون آن راه پیدا می کند. براساس این دو عامل، هر دینی، محصول تجلی مثالِ آن در میان جمعیت بشری و یا حاصل اتصال عنصر حقیقت مطلق با جامعه‌ی انسانی است. ازآنجایی که مثال های ادیان ناهمگون هستند، و جمعیت انسانی ای که آن دین برای آنها مقدر شده، از حیثِ زبان، ظرفیت ها، گرایش ها و نیازهای روحی و روانی متفاوت اند، این امر سبب شده تا صورت های متعدد و متکثری از دین، که هریک بر جنبه ای خاص از جوانب حقیقت مطلق تأکید می ورزند، و صورتی خاص از واقعیت را متجلی می سازند، پدیدار گردد. این دیدگاه، اشکالات متعددی دارد که به بررسی آنها می پردازیم.}, keywords_fa = {سیدحسین نصر ,کثرت‌گرایی‌ دینی‌ ,سنت گرایی ,مثال کلی دینی ,فریتیوف شووان ,}, url = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/116}, eprint = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/6_4.pdf} }