@article { author = {Nur-Muhammadi, Yahya and Nur-Muhammadi, Mohammad reza}, title = {تحلیل و بررسی معیار حقانیت در ادیان}, journal = {معرفت ادیان 10، بهار 1391}, volume = {3}, number = {2}, pages = {88-99}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8116}, eissn = {2980-809X}, doi = {}, abstract = {Every religion is confronted with the question that whether it has legitimacy and what are the norms and criteria for evaluating the true religion and for recognizing it from false one? Some of the criteria provided in this regard are as follows: its capacity of eschatology, moral criterion, religious experience, internal consistency, being a living religion, the duration of divine validity, and its conformity with reality. The present paper deals with these criteria. The only acceptable criterion is that a religion can be a true one if, first, all its sciences, practical injunctions, and moral decrees conform to reality and its respective objective existence' second, the claim of religions that they are the Most High God- approved path to attain perfection and happiness conforms to reality; that is, the Most High God has also approved them as a path to reach Him and as a program for life which pleases Him, and has ordained that men can achieve happiness and draw nigh to God by following these religions. Those religions whose all doctrines conform to reality, are still valid, and undistorted have legitimacy. }, keywords = {Truth, Religion, eschatology, internal consistency, religious experience, conformity with reality., }, title_fa = {تحلیل و بررسی معیار حقانیت در ادیان}, abstract_fa ={همواره در خصوص هر دینی این سؤال مطرح است که آیا از حقانیت برخوردار است و چه معیار و ملاکی برای ارزیابی و بازشناسی دین حق از دین باطل وجود دارد؟ از جمله معیارهایی که در این زمینه مطرح است، عبارتند از: قابلیت فرجام شناسی، معیار اخلاقی، تجربه دینی ، انسجام درونی، زنده بودن دین، تاریخ اعتبار الهی و مطابقت با واقع. در این مقال، به تحلیل و بررسی این معیارها می پردازیم. از جمع بین معیارها، معیار مورد قبول عبارت است از: دینی می تواند حق باشد که اولاً، همه‌ی معارف و احکام عملی و دستورات اخلاقی موجود در آن دین، مطابق با واقع و نفس الامرِ متناسب خودش باشد. ثانیاً، این مدعای ادیان که خود را راهی مورد تأیید خداوند متعال برای رسیدن به کمال و سعادت معرفی می کنند، مطابق با واقع باشد؛ یعنی خداوند متعال نیز آن دین را به عنوان طریقی برای رسیدن به خود، و برنامه ای برای زندگی مورد رضایت خود مورد تأیید قرار داده باشد و هنوز اراده‌ی الهی به این امر تعلق گرفته باشد که انسان ها از طریق پیروی از آن دین، به سعادت و قرب الهی نائل آیند. نکته مهم و در خور توجه این است که ادیانی برخوردار از حقانیت هستند که علاوه بر الهی بودن، اعتبار آنها سرنیامده و دچار تحریف نشده باشند، و همه آموزه های آن مطابق با واقع باشد.}, keywords_fa = {دین ,حق ,تجربه دینی ,فرجام‌شناسی ,انسجام درونی ,مطابقت با واقع ,}, url = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/106}, eprint = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/5_3.pdf} }