پروتستان

ايمان و عقلانيت؛ بررسي تطبيقي ديدگاه توماس آكوئيناس و مارتين لوتر

سال هفتم، شماره دوم، پياپي 26، بـهار 1395

محمدرضا اسدي / كارشناس ارشد اديان مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ره                       reza.shaer@gmail.com

محمد جعفري / استاديار گروه كلام مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ره                           mjafari125@yahoo.com

دريافت: 08/11/1394 ـ پذيرش: 20/3/1395

چكيده

ديربازي است كه مسيحيت شاهد بحث رابطة ايمان و عقلانيت و تبيين مرزهاي ميان اين دو است؛ بحث مهمي كه با باور ديني و مذهبي افراد سروكار دارد و اختلافات فراواني در ميان انديشمندان بزرگ مسيحي به وجود آورده است. ازآنجاكه توماس آكوئيناس، يكي از بزرگ ترين الهي دانان كليساي كاتوليك و مارتين لوتر، يكي از تأثيرگذارترين شخصيت هاي كليساي پروتستان بوده و اين دو فرقه تحت تأثير فراوان انديشه هاي آنان است، مقايسة انديشة آنان در اين مسئله مي تواند بسيار حائز اهميت باشد. اين مقاله با رويكرد تحليلي و بررسي اسنادي، درصدد واكاوي تطبيقي بحث ايمان و عقلانيت از ديدگاه اين دو چهرة شناخته شدة مسيحي است. بي ترديد فهم رويكرد آنان، براي شناخت دقيق تر اين كليساهاي بزرگ و مهم مسيحي راه گشا خواهد بود. يافته هاي اين مقاله، حاكي از اين است كه آكوئيناس يك عقل گراي غيرافراطي و لوتر يك ايمان گراي غيرافراطي است و به رغم پذيرش اجمالي دو عنصر ايمان و عقلانيت از جانب هر دو، اختلافاتي جدي در مباني فكري آنان وجود دارد.

كليدواژه ها: ايمان و عقل، عقل و دين، مارتين لوتر، پروتستان، ايمان گرايي، عقل گرايي، آكوئيناس.


 

شماره مجله: 
26
شماره صفحه: 
69

بررسي و تحليل ريشه‌ها و زمينه‌هاي تاريخي مذهب انگليكن

سال چهارم، شماره سوم، پياپي 15، تابستان 1392، ص 73 ـ 95

 

 منصوره نجات‌نيا / دانشجوي كارشناسي ارشد اديان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامي تهران مركزي parsouya@yahoo.com

بخشعلي قنبري / استاديار گروه اديان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامي تهران مركزي

دريافت: 14/ 8/ 1392 ـ پذيرش: 23/ 11/ 1392

چكيده

در اوايل دهه 1520م، افكار اصلاح‌طلبان، بخصوص لوتر در انگلستان مورد بحث قرار گرفت. اين بحث، زمينة نارضايتي گسترده مردم اين كشور از كليساي كاتوليك را فراهم آورد. ظهور اصلاح‌طلبان و قدرت گرفتن آنان در برخي مناطق تحت سيطره پاپ، قدرت وي را تا حد زيادي كاهش داد. هرچند انگلستان، نخستين كشوري بود كه از سلطنت قوي و مستحكمي برخوردار بود، اما نزاع پادشاه و پاپ منجر به ايجاد يك كليساي مستقل انگليكن در مسيحيت شد. انگليكانيسم، خود فرقه‌اي مجزا و مستقل است و جز هيچ‌يك از فرقه‌هاي ديگر مسيحيت، مانند كاتوليك و پروتستان و ارتدوكس نيست. انگليكن‌ها در بسياري از نقاط جهان، با كليسا‌هاي ليبرال پروتستان تركيب شده‌اند. با توجه به شباهت‌هاي بسيار زياد از نظر سياسي، تركيب شغلي و تحصيلي با پروتستان‌هاي ليبرال به‌عنوان بخشي از پروتستان‌هاي ليبرال طبقه‌بندي مي‌شوند. اليزابت دوم، ملكه انگلستان هم‌اكنون رئيس تشريفاتي كليساي انگلستان است.

كليدواژها: قرون وسطا، كاتوليك، لوتر، پاپ، انگليكن، پروتستان، ارتدوكس، كانتربري.

شماره مجله: 
15
شماره صفحه: 
73

آداب و مراتب روحانيت در كليساي كاتوليك رم و انگليس

    سال چهارم، شماره اول زمستان، 1391، ص 67 ـ 84
Ma'rifat-i Adyān, Vol.4. No.1, Winter 2013

منصوره نجات‌نيا* / بخشعلي قنبري**

چكيده
هرچند كليساي انگليس، بين دو كليساي كاتوليك و پروتستان است، اما اين كليسا را جزء شاخه‌هاي پروتستاني متمايل به كاتوليك قرار مي‌دهند. اين كليسا، معتدل‌ترين كليسا در اصول و عقايد است و ارائه‌كننده مطالعات روشمند الهيات مسيحي، و به‌عنوان يك كليساي علمي و آكادميك مطرح مي‌باشد.
رتبه‌هاي روحانيت در كليساي انگليس برطبق اصول و قوانيني صورت مي‌پذيرد؛ شخص وارد مدارس الهياتي مسيحيت مي‌شود و پس از گذراندن مراحلي، به كشيش‌ها كمك مي‌كند كه به او «شماس» مي‌گويند. بعد از گذراندن دوره‌‌هاي خاص، به حوزه كليسائي مربوط معرفي مي‌شوند و درجه كشيشي را از دست اسقف اعظم و يا اسقف دريافت مي‌كنند. از ميان كشيش‌ها، افرادي كه واجد شرايط خاصي باشند، پس از طي دوره‌هاي علمي و خدمت در كليسا، به مقام اسقفي نائل مي‌شوند. در كليساي كاتوليك پاپ رم، رهبر مسيحيان جهان است و ازآنجاكه انتصاب او با واسطه به عيسي مسيح مي‌رسد، سخنش براي همه حجيت دارد سلسه‌مراتب روحانيوني كه در كليساي كاتوليك رم خدمت مي‌كنند، عبارت است از: پاپ رهبر كليسا؛ كاردينال؛ اسقف اعظم؛ اسقف؛ كشيش و ديكون (شماس).
كليدواژه‌ها: انگليس، كاتوليك، پروتستان، كشيش، شماس، اسقف، پاپ، كاردينال.

شماره مجله: 
13
شماره صفحه: 
67
محتوای تغذیه