* فاطمه حاجياكبري / استاديار گروه علوم قرآن و حديث، دانشگاه كوثر بجنورد f.hajiakbari@kub.ac.ir
مجتبي شكوري / استادیار گروه علوم قرآن و حديث، دانشگاه کوثر بجنورد
دريافت: 05/09/1398 ـ پذيرش: 28/01/1399
چکیده
آسیبهای مختلف محیط زیستی موجب شده است تا اندیشوران ادیان مختلف بهمنظور جلوگیری از فاجعة جهانی محیط زیست، در آموزههای دینی بهصورت عمیقتری تفکر و واکاوی کنند. در میان آموزههای ادیان توحیدی، گزارههای اخلاقی متعددی در مقام حفظ و حراست محیط زیست وجود دارد که در بین آنها، «طبیعت» بهمثابة نماد و نشانهای از خالق خود، آفرینشي هدفمند و بیعیبونقص دارد که گویای رحمت پروردگار در مسخر و رام کردن هستی برای انسان است. این مطالعه با تمرکز بر قرآن و کتاب مزامیر عهد عتیق، در پی کشف و استخراج بنمایههای مشترک محیط زیست طبیعی است. یافتههای این تحقیق، حاکی از آن است که بین قرآن کریم و مزامیر داود، از سه منظر هستیشناسی، رابطة طبیعت با خداوند، و رابطة انسان با طبیعت، بنمایههای مشترک فراوانی وجود دارد. صلاح یا فساد، دو راهی است که در مواجهه با طبیعت، فراروی بشر نهاده شده است تا با انتخاب اصلاحگری، زمین را به ارث برند یا بهسبب فساد در زمین، به سرگذشت پیشینان این راه دچار شده، گرفتار عذاب و خشم طبیعت شوند. بر اساس نتایج بهدست آمده، در برخی موارد، علاوه بر اشتراک در مضامین، در عبارتها نیز میان قرآن و مزامیر همانندی وجود دارد.
کلیدواژهها: قرآن، کتاب مزامیر، محیط زیست طبیعی، قداست، وحدت ادیان الهي.